Μουσική για Media: Περιγραφή/Εργαλεία

Μουσική για Media
Δευτέρα | 15.00 – 18.00 | αίθ. 310

Περιγραφή
Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές στη μουσική και ηχητική παραγωγή για τα νέα μέσα με έμφαση στο σχεδιασμό του ήχου και τη μουσική δημιουργία για το ραδιόφωνο, την τηλεόραση και το ίντερνετ. Παρουσιάζονται τεχνικές μουσικής παραγωγής και αναλύονται θεωρητικά και τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με τον τρόπο δημιουργίας και διάθεσης της μουσικής για διαφορετικές πλατφόρμες πολυμέσων. Οι φοιτητές/φοιτήτριες αξιολογούνται μέσα από ένα χαρτοφυλάκιο εργασιών οι οποίες παρουσιάζονται στο σύνολο της τάξης με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων και γνώσης.

Περίγραμμα Μαθημάτων
1/10
Εισαγωγή στο μάθημα, οργάνωση, εκπαιδευτικό υλικό, επικοινωνία
Βασικές έννοιες, ο ήχος, δειγματοληψία, απεικόνιση του ήχου
Λειτουργίες ενός Audio Editor
8/10
Επεξεργασία ήχου σε Digital Audio Workstation
Γρήγορο mix
15/10
Hχοχρωματική ισορροπία: Equalisation
22/10
Έλεγχος δυναμικής περιοχής: Compression
Ροή σήματος & συνήθη εφέ
Mixing
28/10 | 23:59 | Υποβολή 1ης Εργασίας: MIX, 15%
29/10
Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
Automation
Βασικές αρχές σχεδιασμού ήχου
5/11
Έλεγχος εικονικών οργάνων I
12/11
Διάλεξη από φιλοξενούμενο ομιλητή
18/11 | 23:59 | Υποβολή 2ης Εργασίας: REAL / IMAGINARY SOUNDSCAPES, 10%
19/11
Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
Έλεγχος εικονικών οργάνων ΙΙ
Ηχοχρωματική ισορροπία: VOs/SFX/Μουσική
26/11
Επεξεργασία ηχητικών αντικειμένων:
Ένταση, ρυθμός, τόνος, ηχόχρωμα, ταχύτητα, σχήμα, χώρος, οργάνωση
Έλεγχος εικονικών οργάνων II
Impulse Responses

2/12 | 23:59 | Υποβολή 3ης Εργασίας: RADIO JINGLE, 20%

3/12
Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
Foley & close-micing
10/12
Μουσική & σχεδιασμός ήχου για κινούμενη εικόνα

16/12 | 23:59 | Υποβολή 4ης Εργασίας: TV LOGO, 20%

17/12
Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
Ανοικτό σεμινάριο / εργαστήριο
7/1
Υποστήριξη τελικών εργασιών
13/1 | 23:59 | Υποβολή 5ης Εργασίας: TV ADVERT, 35%
14/1
Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα

 Τι θα χρειαστείτε
Έναν υπολογιστή: Αν έχετε λάπτοπ θα πρέπει να το φέρνετε στο μάθημα. Με την πάροδο του χρόνου ο προσωπικός σας υπολογιστής θα γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς σας.
Ακουστικά HiFi: Είναι μια καλή ευκαιρία να αγοράσετε ένα ζευγάρι ακουστικών. Θα σας βοηθήσει να ακούτε σωστά αυτά που δημιουργείτε μέσω του υπολογιστή. Εταιρίες όπως η AKG και η Sennheiser κατασκευάζουν αρκετά αξιοπρεπή και προσιτά μοντέλα. Προσπαθήστε να αποφύγετε τη χρήση ακουστικών DJ που συχνά έχουν έντονες χαμηλές συχνότητες, ή “ψείρες” που τις περισσότερες φορές είναι χαμηλής πιστότητας.
Ένα ζευγάρι καλά αυτιά, (δύσκολη αγορά).

Εργαλεία
Στη φιλοσοφία του μαθήματος είναι η χρήση επαγγελματικών προγραμμάτων που διατίθενται ελεύθερα στο ίντερνετ, είναι ανοικτού κώδικα, είτε μπορούν να αγοραστούν σε χαμηλή τιμή, ώστε να έχετε τη δυνατότητα να δουλέψετε με τα δικά σας εργαλεία, στο λειτουργικό σύστημα που θέλετε, χωρίς πρόσθετο κόστος.
OcenAudio, https://www.ocenaudio.com/en/startpage
Reaper, http://www.reaper.fm/ + SWS Plugin Extension
Πρόσθετα προγράμματα επεξεργασίας ήχου:
MFreeEffectsBundle, https://www.meldaproduction.com/MFreeEffectsBundle (εγκαταστήστε τα “free”)
Voxengo Free plugins SpectrumAnalyzer / OldSkoolReverb / TempoDelay
Tokyo Dawn Labs Kotelnikov Compressor / SlickEQ / Nova DynamicEQ
Blue Cat Audio freeware, http://www.bluecataudio.com/Products/Bundle_FreewarePack/
Εικονικά συνθεσάιζερ ήχου που κατεβαίνουν ελεύθερα:
Tyrell N6, [mac, win , linux] προσομοίωση αναλογικού συνθεσάιζερ
TAL NoiseMaker, https://tal-software.com/products/tal-noisemaker
Dexed, https://asb2m10.github.io/dexed/, προσομοίωση του κλασικού Yamaha DX7
Tunefish, https://www.tunefish-synth.com/?action=download
OB-xd, http://www.discodsp.com/obxd/

Αξιολόγηση

Το μάθημα εξετάζεται με διαδοχικές εργασίες που συνυπολογίζονται στον τελικό βαθμό. Δεν υπάρχουν γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Η υποβολή των ατομικών εργασιών γίνεται σε ηλεκτρονική μορφή μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία κατάθεσής τους μέσω του πεδίου “Upload Files” που βρίσκεται στη δεξιά στήλη της ιστοσελίδας.
Η διαδικασία είναι απλή παιδιά και έχει ως εξής: Φτιάχνετε ένα φάκελο που μέσα του περιέχει όλα τα απαραίτητα αρχεία που ζητά η συγκεκριμένη εργασία (πχ αρχεία ήχου, σχόλια, το project του Reaper, κτλ) και του δίνετε ένα όνομα που να περιέχει το ονοματεπώνυμό σας και τον αύξοντα αριθμό της εργασίας (-1, -2 ή -3)*. Συμπιέζετε το αρχείο σε μορφή .zip δίνοντάς του το ίδιο όνομα με αγγλικούς χαρακτήρες, επιλέγετε την τοποθεσία του στο δίσκο σας με το κουμπάκι “Select File” και το υποβάλετε πατώντας το “Upload File”.  Είστε βέβαιοι ότι το αρχείο έχει ανέβει με επιτυχία όταν εμφανιστεί το μήνυμα File … uploaded successfully ακριβώς κάτω από το πεδίο υποβολής. Αν το αρχείο είναι αρκετά μεγάλο σας συνιστώ να στείλετε την εργασία σας μέσω κάποιου online file sharing λογισμικού όπως το wetransfer στην ηλεκτρονική διεύθυνση o.karamanlis@music.uoa.gr. Ως “θέμα” (subject) της αποστολής σας βάζετε το ίδιο όνομα του συμπιεσμένου φακέλου.
* Οπότε η δεύτερη εργασία του σπουδαστή κ.Peter Sellers θα έχει ως όνομα του συμπιεσμένου φακέλου κάτι σαν petersellers-2.
capito?
Σε ορισμένες εργασίες χρειάζεται να υποβάλετε ένα αρχείο κειμένου στα ελληνικά σε μορφή pdf. Σε οποιαδήποτε λειτουργικό κι αν είστε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το OpenOffice, το οποίο είναι open-source και δεν κοστίζει τίποτα. Κατεβάστε αν θέλετε και το greek spelling που διορθώνει τα ορθογραφικά (οδηγίες εγκατάστασης υπάρχουν στην ίδια σελίδα). Φτιάξτε ένα αρχείο κειμένου και γράψτε τα σχόλιά σας μέσα σε αυτό. Στη συνέχεια για να το σώσετε ως pdf πηγαίνετε από το menu: File > Export as pdf. Τέλος. Έχετε δημιουργήσει ένα ωραιότατο pdf.
Σημειώστε ότι κάθε ατομική εργασία έχει συγκεκριμένη προθεσμία υποβολής. Υπάρχει βαθμολογική ποινή -10% για καθυστέρηση έως δύο ημερών και -20% για καθυστέρηση τριών ημερών. Μετά το πέρας της τρίτης ημέρας η εργασία παίρνει το τίποτα.

Ενδεικτική Βιβλιογραφία

Beauchamp R. (2013), Designing Sound for Animation, CRC Press.
Bregman, A. S. (2001), Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound, MIT Press. 152.15BreA
Cipriani A., Giri M. (2016), Electronic Music and Sound Design, Theory and Practice with Max 7, vol.1, Contemponet.

Collins N., d’Escrivan J. eds. (2007), The Cambridge Companion to Electronic Music, Cambridge University Press.
Cox, C., Warner, D. eds. (2017), Audio Culture, Revised Edition: Readings in Modern Music, Bloomsbury Academic.
Farnell, A. (2010), Designing Sound, MIT Press.
Roads, C. (1996), The Computer Music Tutorial, MIT Press. 781.34RoaC
Scott-James, K. (2018) Sound Design for Moving Image, Bloomsbury Visual Arts.

Sonnenschein, D. (2001), Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice & Sound Effects in Cinema, Michael Wiese Productions.
Μπορείτε να ψάξετε για τα βιβλία που σας ενδιαφέρουν μέσα απ’ τον ιστότοπο της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αθηνών, http://opac.seab.gr/
Μπορείτε ακόμη να συμβουλευθείτε τη βιβλιοθήκη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για βιβλία, καθώς και να ψάξετε σε διάφορες ηλεκτρονικές πηγές η πρόσβαση στις οποίες είναι ελεύθερη εντός του χώρου της βιβλιοθήκης του Μεγάρου Μουσικής.

Βιβλιοθήκες Ήχων

Adobe Audition: Sound Effects [ download ] + Music Loops [ download ]
BBC Sound Effects Archive [ download ]
https://freesound.org
http://www.acousticecology.org/recordings.html


Εργασίες Φοιτητών 2018-19
Κάποια παιδιά αποφάσισαν να ανεβάσουν τις τελικές εργασίες τους στο ίντερνετ. Μπορείτε να τις δείτε εδώ.