Ηχητικός Σχεδιασμός | DCARTS

Ηχητικός Σχεδιασμός | ο ήχος στην οπτικοακουστκή αφήγηση
[μετονομασία μαθήματος σε «Τεχνολογία του Ήχου» | Audio Technology | Υποχρεωτικό ECTS 5]

Περιγραφή
Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις βασικές έννοιες της ηχητικής τεχνολογίας, δίνοντας σας τη δυνατότητα να εξοικειωθείτε με διαδεδομένα λογισμικά και μηχανήματα για την ηχογράφηση και την επεξεργασία του ήχου. Σκοπός του μαθήματος είναι να κατανοήσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες τις θεμελιώδεις αρχές του ήχου και της χρήσης του για τη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων και να αποκτήσουν πρακτική εμπειρία μέσα από ένα σύνολο εργασιών.
Σχεδιάγραμμα Διδασκαλίας
1. Βασικές έννοιες: Ήχος, συμπεριφορά, ακουστική χώρου, αντίληψη. Εξοπλισμός, καλώδια, μικρόφωνα, κάρτες ήχου, ηχεία
2. Εισαγωγή σε έναν audio editor: Δειγματοληψία, απεικόνιση στο πεδίο του χρόνου/συχνοτήτων
3. Μοντάζ Ήχου
4. Μικρόφωνα, πολικά διαγράμματα. Τεχνικές στερεοφωνικής ηχογράφησης, ηχογραφήση πεδίου
5. Επεξεργασία ήχου
6. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
7. Βασικές αρχές μίξης του ήχου για την κινούμενη εικόνα
8. FX, MIDI
9. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
10. Κινούμενη εικόνα, MIDI II
11. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
12. Σύνθεση Ήχου I
13. Σύνθεση Ήχου II
Παραδόσεις κλικ!
Βαθμολογίες εδώ

Εργασίες
| ημ.παράδοσης | 23:59, 14/11/2022 | 1η Εργασία | Τζίνγκλ | 25%
| ημ.παράδοσης | 23:59, 05/12/2022 | 2η Εργασία | Exquisite Corpse | 25%
| ημ.παράδοσης | 23:59, 19/12/2022 | 3η Εργασία | Λόγκο | 25%
| ημ.παράδοσης | | 4η Εργασία | Σύνθεση Ήχου | 25%

 Τι θα χρειαστείτε
Έναν υπολογιστή. Με την πάροδο του χρόνου ο προσωπικός σας υπολογιστής θα γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς σας. Μπορείτε επίσης να δουλεύετε με τους υπολογιστές στο εργαστήριο της σχολής.
Ακουστικά HiFi: Είναι μια καλή ευκαιρία να αγοράσετε ένα ζευγάρι ακουστικών. Θα σας βοηθήσει να ακούτε σωστά αυτά που δημιουργείτε μέσω του υπολογιστή. Εταιρίες όπως η Beyerdynamic, η AKG, η Sennheiser κ.ά.  κατασκευάζουν αρκετά αξιοπρεπή και προσιτά μοντέλα. Προσπαθήστε να αποφύγετε τη χρήση ακουστικών DJ που συχνά έχουν έντονες χαμηλές συχνότητες, ή “ψείρες” που τις περισσότερες φορές είναι χαμηλής πιστότητας.
Ένα ζευγάρι καλά αυτιά, (δύσκολη αγορά).

Εργαλεία

Στη φιλοσοφία του μαθήματος είναι η χρήση επαγγελματικών προγραμμάτων που διατίθενται ελεύθερα στο ίντερνετ, είναι ανοικτού κώδικα, είτε μπορούν να αγοραστούν σε χαμηλή τιμή, ώστε να έχετε τη δυνατότητα να δουλέψετε με τα δικά σας εργαλεία, στο λειτουργικό σύστημα που θέλετε, χωρίς πρόσθετο κόστος.

Η λίστα με τα προγράμματα επεξεργασίας ήχου βρίσκεται εδώ.
Αξιολόγηση
Το μάθημα εξετάζεται με 3 διαδοχικές εργασίες που συνυπολογίζονται στον τελικό βαθμό. Δεν υπάρχουν γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Η υποβολή των ατομικών εργασιών γίνεται σε ηλεκτρονική μορφή μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία κατάθεσής τους μέσω του επόμενου συνδέσμου > UPLOAD.

Στο πεδίο Υour name πληκτρολογείτε το όνομά σας και τον αριθμό μητρώου. Αν στο τέλος της διαδικασίας υποβολής εμφανιστεί το μήνυμα Files are uploaded! τότε όλα έχουν πάει καλά και δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για την ασφάλεια της εργασίας σας. Μπορείτε να ανεβάσετε ξεχωριστά αρχεία σε μία υποβολή, αλλά όχι φακέλους. Αν χρειαστεί να ανέβουν ολόκληροι φάκελοι που περιέχουν πολλά αρχεία (π.χ. ένα project του Reaper) τότε θα πρέπει να συμπιεστούν (zip, rar, 7z). Προσέξτε ότι μεγάλα αρχεία μπορεί να χρειάζονται αρκετή ώρα για να ανέβουν στον server.
Κάθε εργασία έχει συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα υποβολής. Υπάρχει βαθμολογική ποινή -10% για καθυστέρηση έως δύο ημερών και -20% για καθυστέρηση τριών ημερών (έως 23:59 μμ). Μετά το πέρας της τρίτης ημέρας η εργασία παίρνει το τίποτα.

Τι γίνεται αν δεν περάσω το μάθημα μέσα στο εξάμηνο;
Αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο, αν όμως συμβεί, τότε θα χρειαστεί να υποβάλλεις το σύνολο των εργασιών μέχρι τις 23:59 την ημέρα εξέτασης του μαθήματος τον Σεπτέμβρη. Σε αυτήν την περίπτωση οι εργασίες θα χρειαστεί να γίνουν όλες ξανά από την αρχή.

Τα βαθμολογικά κριτήρια υπάρχουν εδώ.
Παρακολούθηση

Υποχρεωτικές παρουσίες δεν παίρνονται στο μάθημα, παρότι αυτό έχει έντονο πρακτικό χαρακτήρα λόγω της φύσης του αντικειμένου. Όμως, η πιθανότητα να περάσει κάποιος/α το μάθημα χωρίς να συμμετέχει στην τάξη δεν είναι μεγάλη, αλλά και η γνώση που θα πάρει -υποβάλλοντας απλώς τις εργασίες ηλεκτρονικά- θα είναι μικρή.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Bartlett & Bartlett (2009), Practical Recording Techniques, Focal Press.
Bregman, A. S. (2001), Auditory Scene Analysis: The Perceptual Organization of Sound, MIT Press.
Collins K, (2020), Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design, MIT Press.
Gervais, R. (2006), Home Recording Studio: Build It Like the Pros, Thomson Course Technology
Izhaki, R. (2008) Mixing audio: concepts, practices and tools, Focal, London.
Roads, C. (1996), The Computer Music Tutorial, MIT Press.
Senior M. (2019), Mixing Secrets for the Small Studio, Routledge.
Μπορείτε να ψάξετε για τα βιβλία που σας ενδιαφέρουν μέσα απ’ τον ιστότοπο της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αθηνών, https://opac.seab.gr