Θεωρία του Ήχου | DCARTS

Θεωρία του Ήχου
[μετονομασία μαθήματος σε «Ηχητικός Σχεδιασμός» | Sound Design | Κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό ECTS 5]

Περιγραφή
Το μάθημα σας εισάγει στον σχεδιασμό του ήχου για τα νέα μέσα με έμφαση στην επεξεργασία του ήχου για την κινούμενη εικόνα, τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο και το ίντερνετ. Παρουσιάζονται τεχνικές ηχητικής και μουσικής παραγωγής και αναλύονται θεωρητικά και τεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με τον τρόπο δημιουργίας και διάθεσης της μουσικής για διαφορετικές πλατφόρμες πολυμέσων. Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες αξιολογούνται μέσα από ένα χαρτοφυλάκιο εργασιών που παρουσιάζεται στην τάξη με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων και γνώσης.

* Για το ακαδημαϊκό έτος 2022-23 το εργαστηριακό αυτό μάθημα έχει πρακτικό χαρακτήρα, παρέχοντας τεχνικές δεξιότητες πάνω στο sound design (σε αντίθεση με τον τίτλο του).
Σχεδιάγραμμα Διδασκαλίας
1. Βασικές αρχές σχεδιασμού ήχου
2. Σύνθεση δειγματοληψίας
3. Κοκκώδης σύνθεση
4. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
Επεξεργασία σήματος στο πεδίο συχνοτήτων
5. Foley, εφέ, ηχητικά αντικείμενα
6. Κρουστικές αποκρούσεις
7. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
8. Μουσική & σχεδιασμός ήχου για την κινούμενη εικόνα Ι
9. Προηγμένες τεχνικές επεξεργασίας σήματος στο πεδίο χρόνου
10. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
11. Μουσική & σχεδιασμός ήχου για την κινούμενη εικόνα ΙΙ
12. Υποστήριξη τελικών εργασιών
13. Παρουσιάσεις εργασιών στην αίθουσα
Παραδόσεις κλικ!

Εργασίες
| ημ.παράδοσης | 12:59 | 1η Εργασία | Ηχοτοπία/Εφέ | 10%
| ημ.παράδοσης | 12:59 | 2η Εργασία | Λόγκο| 20%
| ημ.παράδοσης | 12:59 | 3η Εργασία | Βίντεο | 30%
| ημ.παράδοσης | 12:59 | 4η Εργασία | Φιλμ| 40%
 Τι θα χρειαστείτε
Έναν υπολογιστή. Με την πάροδο του χρόνου ο προσωπικός σας υπολογιστής θα γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της δουλειάς σας. Μπορείτε επίσης να δουλεύετε με τα μηχανήματα στο εργαστήριο της σχολής.
Ακουστικά HiFi: Είναι μια καλή ευκαιρία να αγοράσετε ένα ζευγάρι ακουστικών. Θα σας βοηθήσει να ακούτε σωστά αυτά που δημιουργείτε μέσω του υπολογιστή. Εταιρίες όπως η Beyerdynamic, η AKG, η Sennheiser κ.ά.  κατασκευάζουν αρκετά αξιοπρεπή και προσιτά μοντέλα. Προσπαθήστε να αποφύγετε τη χρήση ακουστικών DJ που συχνά έχουν έντονες χαμηλές συχνότητες, ή “ψείρες” που τις περισσότερες φορές είναι χαμηλής πιστότητας.

Εργαλεία

Στη φιλοσοφία του μαθήματος είναι η χρήση επαγγελματικών προγραμμάτων που διατίθενται ελεύθερα στο ίντερνετ, είναι ανοικτού κώδικα, είτε μπορούν να αγοραστούν σε χαμηλή τιμή, ώστε να έχετε τη δυνατότητα να δουλέψετε με τα δικά σας εργαλεία, στο λειτουργικό σύστημα που θέλετε, χωρίς πρόσθετο κόστος.

Η λίστα με τα προγράμματα επεξεργασίας ήχου βρίσκεται εδώ.

Αξιολόγηση
Το μάθημα εξετάζεται με 4 διαδοχικές εργασίες που συνυπολογίζονται στον τελικό βαθμό. Δεν υπάρχουν γραπτές εξετάσεις στο τέλος του εξαμήνου. Η υποβολή των ατομικών εργασιών γίνεται σε ηλεκτρονική μορφή μέχρι τη συγκεκριμένη ημερομηνία κατάθεσής τους μέσω του επόμενου συνδέσμου > UPLOAD.

Στο πεδίο Υour name πληκτρολογείτε το όνομά σας και τον αριθμό μητρώου. Αν στο τέλος της διαδικασίας υποβολής εμφανιστεί το μήνυμα Files are uploaded! τότε όλα έχουν πάει καλά και δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για την ασφάλεια της εργασίας σας. Μπορείτε να ανεβάσετε ξεχωριστά αρχεία σε μία υποβολή, αλλά όχι φακέλους. Αν χρειαστεί να ανέβουν ολόκληροι φάκελοι που περιέχουν πολλά αρχεία (π.χ. ένα project του Reaper) τότε θα πρέπει να συμπιεστούν (zip, rar, 7z). Προσέξτε ότι μεγάλα αρχεία μπορεί να χρειάζονται αρκετή ώρα για να ανέβουν στον server.
Κάθε εργασία έχει συγκεκριμένη ημερομηνία και ώρα υποβολής. Υπάρχει βαθμολογική ποινή -10% για καθυστέρηση έως δύο ημερών και -20% για καθυστέρηση τριών ημερών (έως 23:59 μμ). Μετά το πέρας της τρίτης ημέρας η εργασία παίρνει το τίποτα.
Τι γίνεται αν δεν περάσω το μάθημα μέσα στο εξάμηνο;
Αυτό είναι εξαιρετικά σπάνιο, αν όμως συμβεί, τότε θα χρειαστεί να υποβάλλεις το σύνολο των εργασιών μέχρι τις 23:59 την ημέρα εξέτασης του μαθήματος τον Σεπτέμβρη. Σε αυτήν την περίπτωση οι εργασίες θα χρειαστεί να γίνουν όλες ξανά από την αρχή.

Τα βαθμολογικά κριτήρια υπάρχουν εδώ.
Παρακολούθηση

Υποχρεωτικές παρουσίες δεν παίρνονται στο μάθημα, παρότι αυτό έχει έντονο πρακτικό χαρακτήρα λόγω της φύσης του αντικειμένου. Όμως, η πιθανότητα να περάσει κάποιος/α το μάθημα χωρίς να συμμετέχει στην τάξη δεν είναι μεγάλη, αλλά και η γνώση που θα πάρει -υποβάλλοντας απλώς τις εργασίες ηλεκτρονικά- θα είναι μικρή.
Ενδεικτική Βιβλιογραφία
Beauchamp R. (2013), Designing Sound for Animation, CRC Press.
Collins K, (2020), Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design, MIT Press.
Collins N., d’Escrivan J. eds. (2007), The Cambridge Companion to Electronic Music, Cambridge University Press.
Izhaki, R. (2008) Mixing audio: concepts, practices and tools, Focal, London.
Katz, B. (2007) Mastering Audio: the art and the science, Focal, London.
Scott-James, K. (2018) Sound Design for Moving Image, Bloomsbury Visual Arts.
Sonnenschein, D. (2001), Sound Design: The Expressive Power of Music, Voice & Sound Effects in Cinema, Michael Wiese Productions.
Yewdall D.L (2013) Practical Art of Motion Picture Sound, 4th Edition, Routledge.
Μπορείτε να ψάξετε για τα βιβλία που σας ενδιαφέρουν μέσα απ’ τον ιστότοπο της βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Αθηνών, https://opac.seab.gr

Βιβλιοθήκες ήχων θα βρείτε εδώ.